Κυριακή 4 Ιουνίου 2023

Ο κίων του Πνεύματος

 


ΕΛΛΑΔΑ   Ενδελεχής Λίθος Πέτρα και Φως


Εγχειρίδιον επιβίωσης για σύγχρονους Οδυσσείς στην ποσειδώνεια λαοθάλασσα της Αντίληψης, της Κοσμικής

Το κάθε τι, έχει το Πνεύμα του ή, δεν το έχει.

Κάθε δένδρο,ποταμός, όρος, κάθε τόπος, ειδικά η Ελλάδα που έχει τόπους ΔΥΝΑΜΗΣ πολλούς, κάθε χώρος, άνθρωπος, κάθε λόγος, κάθε κείμενο απλής γραφής, κάθε …εποχής.
Τι είναι όμως Πνεύμα;
Δεν είναι εύκολο να ορίσει κανείς το ΠΝΕΥΜΑ, γιατί ανήκει στο μέρος της γνώσης που δεν μπορεί να γίνει γνωστό με την ανθρώπινη μορφή και ο πολεμιστής, ως πρακτικός άνθρωπος που είναι, δεν ασχολείται με αυτό τον ορισμό για να μη καεί σαν κάρβουνο, παραμένοντας ΔΙΑΜΑΝΤΙ.
Όμως, μέσα απο φευγαλέες ματιές , μπορούμε να πούμε, πως Πνεύμα είναι το τρίτο σημείο της πολωμένης ενέργειας όταν μετατρέπεται σε ύλη. Δεν είναι δηλ πολωμένο,όπως η ενέργεια στην ροή της σε συν+ και πλην- σε αρσενικό και θηλυκο, γιν και γιαγκ, είναι ουδέτερο χωρίς ΠΟΛΟΥΣ, Α- ΠΟΛΛΩΝ, καθαρή ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.
Είναι ουδέτερο, απρόσωπο και φυλακίζεται κατά κάποιο τρόπο στις μορφές της ύλης, κάνοντας όμορφους ανθρώπους, υποκείμενα, αντικείμενα εν τη παρουσία του και άσχημα, εν τη απουσία του.
Δυστυχώς το Πνεύμα ,δεν ακούει τις ικεσίες και τα παρακάλια ανούσιων δειλών ανθρώπων, δούλων και κουτοπόνηρων, που νομίζουν πως θα μπορούσαν να το αγοράσουν και να το εξαγοράσουν με φθηνές κολακίες, λιτανίες, τάματα, γονοκλυσίες και θρησκευτικές λατρείες, μέρος του μεγάλου ρουσφετιού που έχουν συνηθίσει να κάνουν με τους εκπροσώπους της εξουσίας γλύφοντας για κανένα κοκαλάκι εκτός ουσίας.
Ευτυχώς ανταποκρίνεται σε πράξεις μεγαλοθυμίας, αψογοσύνης, ανιδιοτέλειας, γενναιότητος, υπερηφάνειας , δύναμης και αφοβίας, διαύγειας και αρμονίας .
Ο πολεμιστής βλέπει τον Πνεύμα με τα μάτια της ψυχής του, συνδέεται μαζί του μέσω της αψογοσύνης του και το καλεί με το αδυσώπητο του χαρακτήρος του, γνέφοντας του.
Όλες οι πράξεις και οι μη πράξεις του πολεμιστή είναι συνδεδεμένες με το Πνεύμα και από εκεί αντλεί την δύναμη του και το κουράγιο του. Ο, τιδήποτε και να κάνει. Είτε μιλά, είτε σιωπά, είτε γράφει, είτε τραγουδά. Διαποτίζει τον χώρο και τον χρόνο με μια ουσία ΦΑΙΑ.
Ο πολεμιστής πρωτίστως συνδέεται με το Πνεύμα της Εποχής του, συμμαχεί και μπαίνει ΖΩΝΤΑΝΟΣ στη ΡΟΗ του, μοντέρνος και σύγ-χρονος σε συν ΤΟΝΙΣΜΟ με τον ΧΡΟΝΟ και το πνεύμα του.
Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι ΝΕΚΡΟΙ, περιπατώντες, γιατί η απουσία του πνεύματος είναι πάνω τους εμφανής, όταν δεν είναι πολύ ΠΤΩΧΟΙ, άψυχοι, σε αυτό το θέμα πολύ. Δεν έχουν ΨΥΧΗ.
Ο πολεμιστής είναι ένας σύγχρονος άνθρωπος ,βαθιά μορφωμένοςκαι καλλιεργημένος,αλλά όχι εκπορνευόμενος διανοούμενος της δεκάρας και παπαγάλος. Ό, τι διαβάζει, ό, τι λέει, ό,τι λέει το κατανοεί βαθιά και το έχει επεξεργαστεί. Είναι ΟΠΛΟ του και έτσι το χρησιμοποιεί.
Ο πολεμιστής είναι άνθρωπος της γνώσης, όχι μαστροπός της. Είναι φορέας του Πνεύματος και όχι δούλος του χρήματος και της εξουσίας.
Ο πολεμιστής δεν είναι ένας στείρος αναχρονιστικός προγονολάτρης σε μια στείρα παράθεση ρητών και αποφθεγμάτων για το τι είπε και έκανε ο Πλάτων, ο Αριστοτέλης, ο Επίκουρος, ο Όμηρος και ο Μιλτιάδης, που θα τον φτύνανε και δικαίως, για αυτή την προγονοκαπηλεία και παπαγαλία.
Ο πολεμιστής είναι στο ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ.
Τι θα έκανε ο Μιλτιάδης ΤΩΡΑ
Τι θα έκανε ο Θεμιστοκλής ΤΩΡΑ
Τι θα έκανε ο Αλέξανδρος ΤΩΡΑ;

Θα πήγαινε περπατώντας με το άλογο του στη Μ. Ασία ή θα εκστράτευε από ένα άλλο πεδίο διαχρονικό ,με την ΕΛΛΟΓΗ ΣΚΕΨΗ του;
Τι θα έκανε ο Οδυσσέας ΤΩΡΑ;
Θα έπαιρνε καμία ξύλινη τριήρη για να πάει στην Ιθάκη με κουπιά ή θα μεταβιβαζόταν με τα ταχύτατα πλοία των Φαιάκων του διαδικτύου που λειτουργούν χωρίς τιμόνι και βλέπουν καλά;
Και όταν φθάσει τι θα κάνει;
Θα πάρει κανένα ξύλινο τόξο ή κανένα Μ16 να πυροβολεί και να σκοτώνει παρανοϊκός τον κόσμο και τον άμαχο πληθυσμό, τον 21ον Αιώνα ή, θα ΤΗΛΕ-ΤΟΞΕΥΕΙ τον χονδρό λαιμό και το συκώτι,των παχυδέρμων της εξουσίας σε νέο ομηρικό αγώνα;


Πως;
Με ΟΠΛΟ τις ΛΕΞΕΙΣ του και το αιχμηρό ΒΕΛΟΣ που κρύβεται στον πυρήνα της κατασκευής τους άμα τη δημιουργία τους, καλώντας τους με τα ΟΝΟΜΑΤΑ τους, ένα- ένα;
Τι είναι λοιπόν ΠΝΕΥΜΑ;
Πνεύμα είναι η ΟΥΣΙΑ του ΕΙΝΑΙ που περικλείεται στη ΜΟΡΦΗ του ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ των Όντων.
Είναι πυρήνας της ύπαρξης του Όντος. Η ΖΩΗ του.
Είναι μια αύρα εσπερινή, που ίσως να μπει από μια χαραμάδα ένα μενεξεδένιο δειλινό ή ακόμη και ένα πρωινό σε μια μίζερη ζωή που σέρνεται και φυτοζωεί για να φωτισθεί.
Είναι ο Άνεμος της Ελευθερίας, η ελεύθερη αναπνοή ,η ΠΝΟΗ.
Ο πολεμιστής συνδέεται μαζί του, με μια κραυγή
ΑΕΡΑ!!!!
Για να αναπνεύσει όλη η ΓΗ!
Είναι του ΑΕΤΟΥ, Η ΦΩΝΗ σε συμ-φωνία με το ΣΥΜΠΑΝ μαγική.
Κάπου στην άκρη του, ο ΔΗΜΟΔΟΚΟΣ με την ΛΥΡΑ του ακόμη τραγουδεί για να μας θυμίσει κάτι που από την ζωή μας και το γκρίζο μαγγανοπήγαδο της, έχει χαθεί.
Την ΟΜΟΡΦΙΑ και τα χρώματα σύνθεσης και ανάλυσης ,ενός ΗΛΙΟΥ μακροσαϊτευτή.
Μη δακρύζεις ΟΔΥΣΣΕΑ πίσω απο μια κόκκινη χλαίνη.
Μπες στο πλοίο που σε περιμένει.
ΟΙ ΦΑΙΑΚΕΣ είναι εδώ και ισχύει ο λόγος και η υπόσχεση ενός Ποιητή.
Είναι μη αναιρέσιμος, άπαξ και έχει δοθεί, όπως έχει εκ ΦΩΝΗΘΕΙ.


Κατάρτια και κίονες στα Ομηρικά Έπη







Οδυσσέας, Φιλέταιρος, ταξιδεύει συνέχεια σε νερό, αγριεμένο θυμικό, στην ποσειδώνια θάλασσα της αντίληψης κατά την επιστροφή και ψάχνει για στερεό νησί,σαν την Λητώ.
Οι σύντροφοι του, αφανίζονται εξ αιτίας των ελαττωμάτων τους, δεν μπορούν να επιβιώσουν σε ένα οργανισμό που άγεται και φέρεται, με 70% στοιχείο υγρό.
Λαγνεία, θυμός, ανυπομονησία, απληστία, αδράνεια, εγωμανία φιλαυτία, διάσπαση προσοχής, έλλειψη αυτογνωσίας, έλλειψη αυτοπειθαρχίας υπερβολές που κολυμπούν σε ένα νερό συνεχές μεταβλητό και νοσηρό.
Ο Ηρακλής αντιμετωπίζει την Ήρα, νερό παρορμητικό και ο Οδυσσέας, τον Ποσειδώνα, νερό μεταβλητό. Ο Ηρακλής, βάλτους και έλη και ο Οδυσσέας, θάλασσα αγριεμένη.
Από που να κρατηθεί ο Οδυσσέας; Από ποια στεριά να πιαστεί;
Κανείς δεν θέλει η Ιθάκη να φανεί , όπως και και η Δήλος να φανερωθεί.
Γιατί;

Γιατί η συνείδηση φωτιά είναι υπόθεση δύσκολη πολύ, καθώς και η γέννηση της και η συντήρηση της. Ο Οδυσσέας, αντιμετωπίζοντας τις Σειρήνες, δένεται σε κατάρτι, ευθύ και στερεό σε πλοίο, του νου, μεταβλητό. Οι Σειρήνες είναι υδάτινες Άρπυιες που τρέφονται με αρρωστημένο θυμικό. Γνωρίζουν τις αδυναμίες και τους φόβους του ανθρώπου και με λόγια γλυκά, του λένε αυτά που θέλει να ακούσει και του χαϊδεύουν τα αυτιά.
Τι του λένε;


Ο άνθρωπος σε ένα εχθρικό σύμπαν ψάχνει για αγάπη , ασφαλές λιμάνι και παρηγοριά. Οι Σειρήνες του μιλούν για αυτά.Του τάζουν, αγάπη, προστασία, ασφάλεια και τον κολακεύουν ύπουλα και υποκριτικά. Οι Σειρήνες έχουν πάντα μια ιησουίτικη συμπεριφορά. Ξέρουν να μιλούν με λόγια μεγάλα και λαοπλάνα και δημαγωγικά, κυρίως, οι εκπρόσωποι της θρησκευτικής και κομματικής προπαγάνδας και χειραγώγησης, του απουσιάζοντος νου.
Τα αποτελέσματα είναι γνωστά.
Τα κόκαλα, οπαδών και πιστών φαίνονται σε βράχια των σκελετών αιώνες τώρα διαχρονικά.

Η Πηνελόπη κατεβαίνει τις σκάλες του αρχοντικού νου.
Πως να συνομιλήσει με τους μνηστήρες, που είναι επιπέδου χαμηλού;
Οι μνηστήρες βρίσκονται σε γη στεριά, σταθεροί, δεν έχουν φύγει από εκεί.
Υλιστές χυδαίοι, τρώνε και πίνουν σε βάρος του πνεύματος, φωτιά.
Η Πηνελόπη όταν κατεβαίνει, σε ένα στύλο του παλατιού πάντα ακουμπά, σταθερά.Ο στύλος είναι όρθιος ευθύς, γη, στεριά, κάθετη ανύψωση της ύλης σε νησί με λογική και αέρα και πνεύμα φωτιά.
Η Πηνελόπη πάντα στηρίζεται στον περίτεχνο ΚΙΟΝΑ Οδυσσέα, ως σημείο, συντεταγμένες και αναφορά, "κολώνα" ενός γερού οίκου σπιτιού, ΣΤΑΘΜΟ.
Κοντολογίς, θα λέγαμε, πως αν η ύβρις και η ανισορροπία των θεοκρατικών Τρώων, είναι η κλοπή και η αποθησαύριση, η υπερβολή του υλισμού, η ύβρις και η αλαζονεία των πολυεθνικών Μνηστήρων, είναι η εμμονή της ύλης, η κατάχρηση και η υπερβολική ισοπεδωτική γη σε χρηματοπιστωτικά συστήματα αισχροκερδή.
Να θυμόμαστε πως η γη πρέπει να είναι 25% σε νησί με όμορφο, με όρια και μορφή
και 25% το καθαρό νερό, για ένα υγιές θυμικό και καλοτάξιδα πλοία, με νου λογικό.


"Από το υπερώο άκουσε την θεσπέσια ωδή
η κόρη του Ικάριου, η περίφρων Πηνελόπη
και κατέβηκε την υψηλή κλίμακα σκάλα,
όχι μόνη της αλλά με δυο αμφιπόλους
που την ακολουθούσαν.
Όταν έφθασε στους μνηστήρες στάθηκε
κοντά στον στήριγμα κίονα της στέγης τον πυκνοποιητό
έχοντας από μία αμφιπόλο εκατέρωθεν
και στις παρειές της λαμπερά μανδήλια
και είπε στον θεϊκό αοιδό"

Όταν ο Οδυσσέας τον ΤΗΛΕΜΑΧΟ
συναντά
αποκτά ΚΑΡΔΙΑ
και, "βλέπει" με του Τηλέμαχου την καρδιά
τα πεδία τα ενεργειακά.
Όταν ο Οδυσσέας ανεβαίνει στο υπερώο
και στα δώματα τα ψηλά
"βλέπει" απο το κέντρο της σιωπηλής γνώσης
το απέναντι κέντρο της ΛΟΓΙΚΗΣ της Πηνελόπης
και την ορθολογιστική εξήγηση πλευρά.
Όταν ένας άνδρας μια γυναίκα συναντά
και είναι πρότυπα γνώσης και λογικής
ο ΈΡΩΤΑΣ κατεβαίνει με των αγγέλων τα φτερά.
Πες, Μούσα, στον παραμυθά....... και όλα θα αρχίσουν ......απο την αρχή ξανά.... γιατί  στην Ελλάδα χτυπά  της  Γης η καρδιά!!!





Μείνε όρθιος, Οδυσσέα !
Απέναντι … σ¨ένα ανελέητο Ποσειδώνα.
Μείνε όρθιος, Οδυσσέα!
Κι ονειρέψου τον εαυτό σου
Μεγαλόπρεπο βασιλιά Της Ιθάκης ξανά!!!
…από τα βουνά της Ιθάκης… για μία όμορφη πατρίδα με ένα καθαρό γαλανό ουρανό.
Είναι  η υπόσχεση   του ποιητή των Ελλήνων και το “μαγικό” του Δώρο στους Έλληνες και σε όλη την  Ανθρωπότητα.

Είναι η  Οδύσσεια ενός Ομήρου Ομηρικού Λαού!.....

 και η επιστροφή του  Ελληνικού Πνεύματος!!!





Το Πνεύμα

3 σχόλια:

  1. Το Ελληνικό Πνεύμα ως γνώρισμα της Ελευθερίας
    Οι Έλληνες και το Πνεύμα τους , λαμπερό ατίθασο περιπετειώδες αγέρωχο κάτω από ένα αδυσώπητο Αετό.
    Οι Έλληνες είναι από τα νεότερα ατλάντικα φύλλα του Ολόκαινου, ΝΕΟΙ πάντα, όπως λέει ο Αιγύπτιος ιερέας στο Σόλωνα γιατί ο Ηρακλής έχει νυμφεύεται την ΗΒΗ.
    Είναι έξυπνοι γιατί έχουν σαν πρότυπο αρχέτυπο τον ευφυή Homo sapiens Οδυσσέα.
    Είναι επιδέξιοι γιατί κατασκευάζουν σχεδίες και εξερευνούν καινούργιους Γαλαξίες
    Γίνονται σοφοί γιατί η Αθηνά τους καθοδηγεί.
    Η καρδιά τους ανήκει σε ένα παιδί τον Τηλέμαχο και ένα ΝΗΣΙ, την Ιθάκη Ελλάδα.
    Είναι ΤΗΛΕμαχοι, γιατί είναι σαΐνια στην τηλετεχνολογία των 12 G, την τηλεμεταφορά, την τηλεδιάσκεψη την τηλεπικοινωνία και καμία τεχνητή νοημοσύνη δεν τους παραβγαίνει, είναι η Έμφυτη Διαγαλαξιακή Νοημοσύνη

    Η έμφυτη πρωταρχική νοημοσύνη και η εξελλισσομένη συνείδηση

    που αυτοπαρατηρείται και γνωρίζει τον Εαυτό της μέσω της ΖΩΗΣ.
    https://astrobiblia.wordpress.com/2023/06/05/%cf%84%ce%bf-%ce%b5%ce%bb%ce%bb%ce%b7%ce%bd%ce%b9%ce%ba%cf%8c-%cf%80%ce%bd%ce%b5%cf%8d%ce%bc%ce%b1-%cf%89%cf%82-%ce%b3%ce%bd%cf%8e%cf%81%ce%b9%cf%83%ce%bc%ce%b1-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%b5%ce%bb%ce%b5/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το Πνεύμα των Ελλήνων
    Δημιουργικό, Ζωοποιόν, Ελεύθερο, ο Έρωτας Φάνης

    και …η Δημιουργία του Κόσμου!

    Η έμφυτη πρωταρχική νοημοσύνη και η εξελλισσομένη συνείδηση

    που αυτοπαρατηρείται και γνωρίζει τον Εαυτό της μέσω της ΖΩΗΣ.

    ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ

    · Η φιλοκαλία, δηλαδή η αγάπη για το ωραίο.
    · Το μέτρον.
    · Η ευθύτητα και η παρρησία.
    · Ο ανθρωπισμός.
    · Η αγάπη της ελευθερίας.

    Οι Έλληνες ζώντας σε μια χώρα ευνοημένη από τη φύση με σπάνια ομορφιά
    σε τοπίο και κλίμα, αγάπησαν με πάθος την ωραιότητα. Το κάλλος
    ανθρώπων, ζώων κατασκευών και τοπίων το θεωρούσαν μεγάλο προσόν. Όταν
    ήθελαν να επαινέσουν κάποιον έλεγαν πως είναι «καλός κ’αγαθός» δηλαδή
    όμορφος και καλόκαρδος. Όπως γράφει ο Θουκυδίδης, ο Περικλής στον
    Επιτάφιο για τους πρώτους νεκρούς του πολέμου, ανάμεσα στα γνωρίσματα
    του δημοκρατικού πολιτεύματος της Αθήνας αναφέρει την αγάπη για το
    ωραίο: ΦΙΛΟΚΑΛΟΥΜΕΝ ΓΑΡ ΜΕΤ’ ΕΥΤΕΛΕΙΑΣ καμαρώνει, θέλοντας να
    επισημάνει την επιδίωξη του ωραίου ακόμα και στα πιο δευτερεύοντα και
    ευτελή αντικείμενα.
    Το μέτρον ήταν εξ ίσου με το κάλλος χαρακτηριστικό της ελληνικής
    σκέψης. Σήμαινε την αγάπη της μετριοπάθειας και της αρμονίας που
    κρύβει η αποφυγή των υπερβολών. Είναι γνωστά τα αρχαία ρητά ΜΕΤΡΟΝ
    ΑΡΙΣΤΟΝ και ΜΗΔΕΝ ΑΓΑΝ, που αποδίδονται στους επτά σοφούς και
    δείχνουν την εκτίμηση των Ελλήνων στη μετριοπάθεια και στην αποφυγή
    των υπερβολών. Ο Αρχίλοχος ο Πάριος συμβουλεύει ένα φίλο του: «να μη
    χαίρεσαι πολύ για τα ευχάριστα ούτε να λυπάσαι πολύ για τα δυσάρεστα.
    Γνώριζε ποια ζυγαριά κρατά τη ζωή μας». Λέγεται ότι ο Αλέξανδρος ο
    Μακεδόνας όταν πολιορκούσε την παλαιστινιακή πόλη της Γάζας, στους
    πρέσβεις των πολιορκουμένων, που τον ρώτησαν ποιά είναι η μεγαλύτερη
    αξία για τους Έλληνες, απάντησε «το μέτρον» (που ας σημειωθεί ο ίδιος
    δεν το διέθετε σε επάρκεια).
    Η ευθύτητα και η παρρησία χαρακτηρίζουν όχι μόνο την αρχαία ελληνική
    σκέψη αλλά και τη συμπεριφορά των πολιτών. Ο άνθρωπος βρίσκεται στο κέντρο της αρχαίας ελληνικής
    σκέψης .»Χρημάτων πάντων μέτρον άνθρωπος», έλεγε ο μεγάλος Πρωταγόρας
    ο Αβδηρίτης. Σ’ αντίθεση με την ιουδαϊκή σκέψη, που γι ‘αυτήν ο
    άνθρωπος παρουσιάζει ενδιαφέρον μόνον ως δημιούργημα του θεού και
    μόνο σε ό,τι αφορά τη λατρεία του δημιουργού του, η αρχαία ελληνική
    σκέψη εξανθρωπίζει τους θεούς: «και το γένος των θεών και το γένος
    των ανθρώπων από μια μητέρα και τα δυο γεννήθηκαν, τη Γη. Μόνη
    διαφορά τους είναι η δύναμη που έχουν», λέει ο κατά τα άλλα
    συντηρητικός Πίνδαρος. Δίκαια λοιπόν θαυμάζει ο Σοφοκλής, στην
    Αντιγόνη: ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΔΕΙΝΑ Κ’ ΟΥΔΕΝΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΔΕΙΝΟΤΕΡΟΝ
    (είναι πολλά τα θαυμαστά, μα τίποτα πιο θαυμαστό από τον άνθρωπο δεν είναι)

    Η λέξη ελευθερία έχει την ίδια ρίζα με τις λέξεις έλευση, έλθω κλπ
    και αρχικά σχετιζόταν με τη συνέλευση του γένους. Μονάχα ο ελεύθερος
    άνθρωπος ερχόταν στη συνέλευση, τέτοιο δικαίωμα δεν είχαν ούτε οι
    δούλοι ούτε οι υπήκοοι των ανατολικών δυναστειών, όπου εξ άλλου δεν
    υπήρχαν συνελεύσεις. Η λέξη αυτούσια, σε μορφή και νόημα, υπάρχει στη
    γλώσσα μας στο μεν γραπτό λόγο πάνω από δυόμισι χιλιάδες χρόνια, στον
    δε προφορικό ασφαλώς περισσότερα.
    https://starlions.wordpress.com/2009/06/08/%CF%84%CE%BF-%CF%80%CE%BD%CE%B5%CF%8D%CE%BC%CE%B1-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AE%CE%BD%CF%89%CE%BD/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανθρωποκεντρική γίνεται και η θρησκεία του.

    Οι σκοτεινοί θεοί της Ανατολής φιλτράρονται από τους διαύλους της ελεύθερης σκέψης του και εξανθρωπίζονται. Μπροστά τους ο Ελληνας στεκόταν όρθιος. Δε γονάτιζε να τους προσκυνήσει. «Το προσκύνημα ταπείνωνε και τον θεό που το δεχόταν και τον άνθρωπο που το καταδεχόταν». «Είναι παράξενο, λέει ο R.Livingstone, ότι με τέτοιες αρχές το ελληνικό πνεύμα παρέμένε αδιάφθορο; Γραφές και ιερατεία και πολιτικούς δεν ανεχόταν πάνω από το κεφάλι του. Μόνον ρήτορες, φιλόσοφοι, ιστορικοί, ποιητές και καλλιτέχνες τού έδειχναν τον δρόμο της ελεύθερης σκέψης και της δημιουργίας. Κι εκεί φτάνει κανείς μόνο μέσα από την κατάκτηση της καθημερινής ελευθερίας», μέσα από την κατάκτηση του εαυτού του, μέσα από το «Γνώθι σαυτόν». Το «γνώθι σαυτόν», παρατηρούν, είναι εντολή χίλιες φορές ευρύτερη και ουσιαστικότερη από τις εντολές που έρχονται από την Ανατολή. Αυτές προέρχονται από λαούς που περιμένουν Μεσσίες, για να τους σώσουν. Ο Ελληνας δεν υποτάσσεται στην ιδέα του μεσσιανισμού, γιατί ξέρει να σκέφτεται και γιατί έχει πίστη στον άνθρωπο.
    Ανθρωποκεντρική γίνεται και η θρησκεία του.

    Οι σκοτεινοί θεοί της Ανατολής φιλτράρονται από τους διαύλους της ελεύθερης σκέψης του και εξανθρωπίζονται. Μπροστά τους ο Ελληνας στεκόταν όρθιος. Δε γονάτιζε να τους προσκυνήσει. «Το προσκύνημα ταπείνωνε και τον θεό που το δεχόταν και τον άνθρωπο που το καταδεχόταν». «Είναι παράξενο, λέει ο R.Livingstone, ότι με τέτοιες αρχές το ελληνικό πνεύμα παρέμένε αδιάφθορο; Γραφές και ιερατεία και πολιτικούς δεν ανεχόταν πάνω από το κεφάλι του. Μόνον ρήτορες, φιλόσοφοι, ιστορικοί, ποιητές και καλλιτέχνες τού έδειχναν τον δρόμο της ελεύθερης σκέψης και της δημιουργίας. Κι εκεί φτάνει κανείς μόνο μέσα από την κατάκτηση της καθημερινής ελευθερίας», μέσα από την κατάκτηση του εαυτού του, μέσα από το «Γνώθι σαυτόν». Το «γνώθι σαυτόν», παρατηρούν, είναι εντολή χίλιες φορές ευρύτερη και ουσιαστικότερη από τις εντολές που έρχονται από την Ανατολή. Αυτές προέρχονται από λαούς που περιμένουν Μεσσίες, για να τους σώσουν. Ο Ελληνας δεν υποτάσσεται στην ιδέα του μεσσιανισμού, γιατί ξέρει να σκέφτεται και γιατί έχει πίστη στον άνθρωπο.
    Ρ. Λίβιγκστον, το Ελληνικό πνεύμα και η σημασία του για μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή